Jak postupovat při dopravní nehodě v cizině

Blíží se doba dovolených, která znamená, že mnoho z vás vyrazí do zahraničí svým vozem. Proto je dobré vědět, jak se chovat, pokud se přihodí nezáviděníhodná situace, kterou je dopravní nehoda. Podívejte se na vše, co je třeba v daném případě udělat.

Zabezpečte sebe i místo

Tento bod je stejný, jako v případě nehody na našem území. Základem je myslet na bezpečí své, i ostatních účastníků silničního provozu. Eliminujte možné zmatkování a zapamatujte si, že hned po nehodě je třeba udělat tři věci:

Nyní jste udělali vše potřebné k tomu, aby se eliminovala situace spojená s tím, že vaši nehodu někdo přehlédne a vznikne další karambol.

Zkontrolujte ostatní účastníky nehody

Dá se očekávat, že v tuto dobu už budou na místě i jiní lidé, takže kontrola zraněných bude o to jednodušší. Stejně jako bude o to jednodušší zajištění první pomoci. Neopomíjejte zavolání na tísňovou linku 112. Opět platí, že pokud je u nehody někdo místní, nechte raději volat jeho – z důvodu vaší jazykové bariéry. Spolu se zdravotníky obvykle přijede i policie, která už sama začne konat a sepíše i zdokumentuje vše, co je s nehodou spjato.

Co když ale bude nehoda skutečně spíše banální? S menší škodou a bez zranění? Potom postupujte podle následujících bodů.

Zavolejte své pojišťovně

Jelikož předpokládáme, že máte sjednáno povinné ručení, je určitě třeba kontaktovat svou pojišťovnu. Operátoři na lince vám mohou sdělit nejenom další postup, ale mohou vám na místo poslat také odtahovou službu, náhradní vozidlo, nebo poskytnout další rady. Primárně vám doslova „rozkáží“ i věc následující.

Sepište záznam o dopravní nehodě

Ten je součástí povinné výbavy i u nás, takže ho ve svém voze musíte mít. Jeho výhodou je platnost ve všech zemích EU, takže stejný bude mít pravděpodobně ve voze i druhý účastník. Jelikož je propisovací, je jedno, čí použijete. Váš bude v češtině, druhého účastníka v jeho rodném jazyce. To vám oběma ulehčí překlady jednotlivých kolonek. Při vyplňování nezapomeňte:

Dále je vhodné popsat všechny okolnosti, vypsat jména a kontakty případných svědků, nebo cokoliv dalšího, co se nehody týká – třeba škodu na jiném majetku. Představte si situaci, že formulář dostane do ruky nezaujatá osoba, která musí mít po přečtení jasnou představu, co se stalo.

Opět volejte pojišťovnu

Záznam o dopravní nehodě je sepsaný? Nyní je čas opět volat pojišťovnu. Tentokrát pro plnohodnotné nahlášení pojistné události – tedy vaší nehody. K ruce si vezměte vyplněný formulář, jelikož právě některá data z něho si pojišťovna pro první zadokumentování může vyžádat.

Další postup je individuální

Zde už záleží na tom, v jakém stavu je váš automobil. Pokud šlo jenom o plechy, posbírejte nepořádek, ukliďte trojúhelník a pokračujte v jízdě. Jestliže šlo o něco horšího, je nutné vyčkat na asistenční službu. S tou se svezete do servisu, popřípadě na jiné místo, dle domluvy s pojišťovnou. Možné může být i půjčení náhradního vozu, rychlá oprava stávajícího, zajištění dopravy zpět a další věci, vyplývající z povahy vaší nehody a vašeho plánu. Zde opět platí jediné – komunikujte s pojišťovnou a dejte na její rady.

A naše rada na závěr? Jak je vidět, pojišťovna hraje při řešení dopravní nehody v zahraničí zásadní roli. Proto je třeba nejenom mít sjednané povinné ručení, ale zkontrolovat si i to, zda je daná pojistka platné ve všech zemích, kterými budete projíždět. Tedy nejenom v té, kde je naplánován oficiální cíl vaší cesty.